İşletmelerde ilişkilerin yönetimi
Citation
Çelebioğlu, E. (2003). İşletmelerde ilişkilerin yönetimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Abstract
Bu tezin amacı, işletmelerde ilişkilerin sosyal sistem yaklaşımıyla nasıl yönetilmesi gerektiği ve işletmenin toplam performansını artıracak şekilde ilişkilerin yönetimi üzerine bir çalışma yapmaktır. Bunun için amaçlı sistem olan insan ve şirketlerin iyi anlaşılması gerektiği, bütün ile parçaları arasındaki etkileşimin doğru bir yaklaşım ile kavranmasının önemi vurgulanmıştır. İlişkilerin yönetilmesinde bir alt konu olan, çatışma ve anlaşmazlıkların etkin bir şekilde ele alınması, her geçen gün daha da karmaşıklaşan ve büyüyen şirketler için kaçınılmaz bir hal almıştır. Çatışma ve anlaşmazlıkların iyi yönetilebilmesinin ilk adımı, sorunun kaynaklarını iyi tespit etmek olduğu için işletmelerde çatışmanın altında yatan nedenlerin üzerinde detaylı olarak durulmuştur. Bu bağlamda çatışmanın, mümkün ise işbirliğine ya da en azından rekabete dönüştürülmesinin toplam performansı artırmada bir araç olarak kullanılması, sorunların kolayca fark edilemeyen gerçek sebeplerine ulaşmanın ve konuşulamazlık alanı oluşan şirketlerde bunun önüne geçmenin, sorunlara etkin çözüm bulma sürecinde önemi ele alınmıştır. Bu konularda, başta Michael D.McMaster, Russel L.Ackoff ve Chris Argyris'in çalışmaları detaylı bir şekilde incelenmiştir. Bu araştırmalar ışığında derlenmiş olan teorik çalışmalar ayrıca yapılan anket çalışması ile de desteklenmiştir. Yedi farklı firmada çalışanlar üzerinde yapılan saha çalışmasında, katılımcılardan alınan geri beslemeler işletmelerin iç ilişkilerini kurdukları temel varsayımları yeniden ele almaları gerektiği gerçeğini ortaya çıkarmıştır. The purpose of this thesis is to study about how to manage organizations depending on social system approach and maximize the total performance of organizations. The humans and organizastions, must be accepted as purposed systems. In addition, interactions between the whole and its parts must be understood with a correct approach. Our companies and organizations are getting bigger and more complex. Therefore, the management of conflict is one of the most important subject in the relations of these days. First step of solving a problem is, to define it and reach the real reasons that produce the conflict. In this context, conflict should be transformed to cooperation if it is possible, or at least to the competition to improve the performance of organizations. In this thesis, to reach the real reasons of conflict, which can not be seen easily at the beginning, is underlined as a critical step. In addition to this, preventing to emerge of undiscussibility of some subjects in a company is one of the vital method of finding effective solutions about conflict. We analyzed the study of Michael D.McMaster, Russel L.Ackoff and Chris Argyris. In the ligth of this theorical studies, conclusion of questionere, which made in seven different companies, showed us that reality. The basic assumptions about relations in organizations, should be reviewed.