The antecedents of organ donation: An investigation into the factors which influence organ donation in Turkey
Citation
Uslu Güvener, C. (2006). The antecedents of organ donation: An investigation into the factors which influence organ donation in Turkey. (Unpublished master's thesis). Doğuş University Institute of Social Sciences, İstanbul.Abstract
The history of transplantation is actually a challenging effort to defy illness and death. The success of today' s transplantations is owed to not only the tremendous progress in medicine but also the courage of people in failed transplants. Although the transplant Technologies developed rapidly and the number of patients in need of transplant increased dramatically, the donations for organs did not follow the same trend, so the major obstacle in front of transplantation is the scarcity of organs in many countries including Turkey. Therefore, it is important to understand the reasons of this scarcity in order to fınd solutions for it. The purpose of this research is mainly to identify the factors influencing organ donation in Turkey from a consumer behaviour perspective. It was intended to determine the attitudes toward organ donation and understand their reasons before developing strategies to either change or improve them. The rationale for the research lies in its contribution to understanding from an academic perspective and its applied relevance to consumer behavior theories in donor management. An extensive literature review in the areas of organ transplantation, legislations, different systems of donations worldwide, marketing communications and consumer behavior was completed and their relevance and transferability to Turkey were carefully examined in the light of the primary research fındings . The field research comprised exploratory interviews with five key informants and a survey among 110 individuals. Finally, a set of recomrnendations are offered to improve the donor management facilities of the transplant community. This research, hopefully, will be a reference to those who would like to understand the process of donation from a consumer behavior perspective. Organ nakli çalışmalarının tarihçesi gerçekte insanoğlunun hastalıklara ve ölüme meydan okuma çabasının hikayesidir. Günümüz nakilleri, bugünkü başarıyı tıp bilimindeki olağanüstü ilerlemenin yanı sıra başarısız olan ilk nakil girişimlerine rağmen cesaretini kaybetmeyen kişilere borçludur. Organ nakli teknolojilerinin hızla gelişmesine ve organ nakline ihtiyaç duyan hasta sayısındaki artışa rağmen, organ bağışları aynı oranda artmamıştır ve günümüzde tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de organ naklinin önündeki asıl ve en önemli sorun bağışlanan organ sayısının azlığıdır. Organ bağışlarını arttırmaya yönelik çözümler üretmek için önce organ bağışlarının neden az olduğunu anlamamız gerekir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye' de organ bağışını etkileyen faktörleri belirlemek ve bu faktörleri tüketici davranışı çerçevesinden incelemektir. Organ bağışı hakkındaki tutumları geliştirebilmek veya değiştirebilmek için öncelikle bu tutumları belirlemek ve nedenlerini anlamak başlıca amacımız idi. Bu araştırma temelde verici sayısını arttırmaya yönelik çalışmaların tüketici davranışı teorileri doğrultusunda şekillendirilmesi ve değerlendirilmesine katkıda bulunmayı hedeflemektedir. Organ nakli, organ nakli konusundaki yasalar, dünya genelindeki farklı bağış modelleri ile beraber pazarlama iletişimi ve tüketici davranışı konularında geniş bir kaynak taraması yapılmış ve bunların ülkemize uygunluk ve uyarlanabilirliği saha çalışmasının (5 uzman ile yapılan görüşmeler ve 110 kişiye uygulanan anket) sonuçları ışığında değerlendirilmiştir. Son olarak organ bağışını arttırmak üzere bir takım önerilerde bulunulmuştur. Bu çalışmanın organ bağışı sürecini tüketici davranışı çerçevesinden incelemek ve anlamak isteyenler için iyi bir kaynak olması umulmaktadır.