Show simple item record

dc.contributor.advisorKoç, Erdoğan
dc.contributor.authorTaşpıkar, Güngör
dc.date.accessioned2014-05-14T18:41:13Z
dc.date.available2014-05-14T18:41:13Z
dc.date.issued2008-06
dc.date.submitted2008-06
dc.identifier.citationTAŞPIKAR, G. (2008). An investigation into the use of rhetorical figures in advertising slogans in Turkey. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11376/36
dc.description.abstractThis thesis has been prepared to fulfill the requirements of the degree of Master of Business Administration at Dogus University. The purpose of this thesis is to analyze the rhetorical figures in the advertisement slogans, which effetct on the permanency rations in the mind of consumer. Besides gathering information for the history of a slogan, there are main proposals about creating an effective slogan including; having an eye on the horizon, slogan as a brand positioning tool, a slogan should be linked to the brand, importance of repetition, creativity and jingle. Besides clearly explanation of main proposals for creating an effective slogan, there are mistakes explained to avoid in creating slogans such as; a slogan should not be used by others, a slogan should not be generic, hackneyed or bland, a slogan should not promt a negative or sarcastic response, should not be pretentious, should not be complex and meaningless. Moreover, exploratory research and inductive research methodology are used for analyzing of rhetorical figures in advertisement slogans, because there is no hypothesis. Also secondary research and content analysis are examined in this thesis. There are 103 brands listed as the most memorable brands according to a research of A.C.Nielsen. These brands and the competitors of these brands are analyzed throught the rhetorical figures on their slogans. Rhetorical figures can be classified according to their some of the specialties such as; phonetic devices, orthographic devices, morphological devices and semantic devices. Thus, there are twenty-one rhetorical figures analyzed and observed in this thesis. Finally, usage of rhetorical figures in advertising slogans is observed in this thesis. As it is presented in the tables, slogans of the 206 brands have been watched, read and analyzed. Through this analyse, it could be resulted that rhetorical figures on advertising slogans provide a brand image in the mind of consumers. Usage of the rhetorical figures in advertising slogan is widespread in the world and in Turkey, as well. Companies in Turkey should be aware of the effect of the importance of rhetorical figures in the market. This thesis will be helpful for improving attention about rhetorical figures.en_US
dc.description.abstractBu tezin amacı, tüketicilerin yani tüm insanların hayatına etki eden ve reklam sloganlarında sıkça ve özenle kullanılan edebi figürlerin önce tanımının ve tarihçesinin anlatılmasıyla birlikte analizinin yapılmasıdır. Sloganın tarihçesi ile ilgili bilgi aktarımı ile birlikte etkili bir slogan yaratmak için gereken temel öneriler de açıklanmıstır. Bu önerilerden bazıları ise sunlardır; gündemi takip etmek, sloganın marka ile baglantılı olması, tekrarlanmasının önemi, yaratıcılık ve slogan müzigi. Etkili bir slogan yaratmak için gerekli önerilerin açıklanmasının yanı sıra, slogan olustururken kaçınılması gereken hatalara da deginilmistir. Sloganın baskaları tarafından kullanılmaması, sloganın bayagı ve kolay hazmedilir, karmasık ve anlamsız olmaması gibi uyarılardan bahsedilmistir. Bu tezde, edebi figürlerin analizinde kesif arastırması ve tümevarım yöntem bilimi kullanılmıstır, çünkü ortada bir hipotez yoktur. kincil arastırma ve içerik analizi de proje sürecinde kullanılan yöntembiliminin içerisinde yer almaktadır. Edebi figürler bazı özelliklerine göre söyle sınıflandırılmaktadırlar; sessel(fonetik) hileler, imlasal hileler, biçimbirimsel hileler ve anlamsal hileler. Bu tezde, reklamlardaki 21 edebi figürün gözlemi ve analizi yapılmıstır. Sonuç olarak, bu tezde reklam sloganlarındaki edebi figürlerin kullanımı gözlemlendi. Tablolarda da görüldügü gibi 206 marka izlendi, okundu ve analiz edildi. Bu analiz dogrultusunda varılan sonuç, reklam sloganlarında edebi figür kullanımını basarıyla gerçeklestiren firmaların akılda kalma oranının daha yüksek olmasıdır. Reklam sloganlarında edebi figür kullanımı dünyada ve Türkiye’de yaygınlasmaktadır. Türk sirketleri, reklam sloganlarında edebi figür kullanımının pazardaki etkisinin farkında olmalıdır. Bu tez Türk firmalarının reklam sloganlarında edebi figür kullanımının önemini vurgulaması açısından pazarlama iletisiminde katkıda bulunacaktır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherDoğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectReklamcılıken_US
dc.subjectPazarlamaen_US
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.subjectMarketingen_US
dc.titleAn investigation into the use of rhetorical figures in advertising slogans in Turkeyen_US
dc.title.alternativeTürkiye'deki reklam sloganlarındaki retorik figür kullanımının araştırılmasıen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentDoğuş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yüksek Lisans Programıen_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record